Thursday, 23 May 2013

Teknik Roya : Menyingkatkan masa Hafalan Sifir

Buku 3 siri Teknik Roya

Selepas kelihatan agak selesa dengan tajuk pecahan dan mengenal waktu, Fathimah beralih kepada Operasi Mendarab pula. Mula sekali saya ajar Fathimah (8 tahun) dan Muhammad (6 tahun) mendarab berdasarkan konsep kumpulan menggunakan penutup botol mineral yang sengaja disimpan untuk tujuan kira-kira matematik. 

Kemudian mereka diberi latihan ringkas sifir 1, 2 dan 5. 

Manakala untuk sifir lain saya menggunakan buku Teknik Roya yang ditulis oleh guru Rosli Yaakob ini. Para pembaca boleh dapatkannya melalui link ini. Berikut ialah video demonstrasi oleh Cikgu Rosli Yaacob.




Saya berharap melalui teknik pintas ini akan dapat membantu anak-anak untuk bergerak lebih jauh dalam subjek matematik. Insha Allah.



Teks : Nur Baiti Mohd Hanaffiah
Video : Youtube

2 comments:

  1. assalam, dekat mana saya boleh dapatkan buku teknik roya ni?

    ReplyDelete
  2. ASSALAM.SAYA NAK DAPATKAN BUKU NI DIMANA?LINK TAKLEH BUKA PON

    ReplyDelete